Tales of Arabian Nights

Tales of Arabian Nights is een bordspel, in het Engels, waarbij je eigenlijk niet hoeft te focussen op winnen. Winnen is niet het doel in dit spel. Verliezen ook niet. Het is een spel om je te vermaken. Er zijn natuurlijk wel opties om te ‘winnen’, maar waar het bij Arabian Nights meer om gaat is dat je een leuke avond hebt met je vrienden. Er is ook heel veel willekeurigheid in dit spel. Je kunt geen ingewikkelde strategieën uitdenken zodat je meer kans hebt om te winnen. Nee, dit is echt een spel waarbij het om de lol gaat. Drankje, hapje, lol.

Sorry, maar dat liedje is bij ons verplicht om dit spel te beginnen. Kom en treed binnen in de wereld van magische lampen, magnetische bergen en arme sloebers die prinsen blijken te zijn. Arabian Nights vertelt je allerlei verhalen die jouw personage in dit spel overkomen. Kom, wees niet bang. Wat kan je gebeuren?

game_anbox

Nou, heel veel. Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen. Eerst een overzicht van het spel. Het is een bordspel, en het bord is een kaart van de wereld uit duizend-en-één-nacht. Elke stad of plek is verbonden door een weggetje, en je kunt dus alleen maar via die routes van de ene stad naar de andere stad. Hoeveel steden je in een buurt kunt passeren hangt af van hoe rijk je bent. En dat wordt na de start van het spel door geluk, of ongeluk, bepaalt.

game_anboard

Elke speler kiest een personage: Sinbad, Aladdin, Sheherazade of een minder bekende naam. Elke speler krijgt ook een Quest-kaartje, wat willekeurig wordt getrokken. Dit is je achtergrond: je bent de zoon/dochten van de Koning der Dieven, of je moet iemand vinden die vermist is, of je wilt gewoon op avontuur. Je queeste geeft je ook je doel, wat je nodig hebt om punten te winnen. Uiteindelijk wint namelijk degene die de meeste punten heeft, verdeelt tussen Destiny Points en Story Points. Elke speler bepaalt aan het begin van het spel hoeveel destiny en story points hij wil vergaren, als het bij elkaar opgeteld maar 20 is. Dus de ene speler zal misschien meer voor Story points gaan, en de ander voor Destiny, maar dit is echt niet al te belangrijk verder.

game_ancharacters

Want je gaat hoe dan ook op avontuur. Iedereen begint Arm, maar door naar een stad te gaan en daar iets of iemand tegen te komen, kun je ook Rijk worden. Of Heel Erg Arm. Of Vet Rijk. In een stad trek je namelijk een Encounter-kaart. Op deze Ontmoetingskaart staat een plaatje van wat je tegenkomt, en een serie van edelstenen met nummers. En dit is waar het ingewikkeld lijkt te worden. Als je de neushoorn tegenkomt, wordt door een matrix bepaalt wat je reactie mag zijn. Dit staat op een blaadje met tabellen, en dit wordt door de andere speler aangegeven. Zelf heeft iedere speler een kartonnen bord waarop staat bij welke tabel welke reactiemogelijkheden horen.

game_anencounters

BIjvoorbeeld Tabel B: In-één-duiken, helpen, bestelen, ontwijken … Je weet niet wat je reactie voor tegenactie oplevert. Want als je kiest voor een reactie, rol je nog een keer een dobbelsteen met een plus of min of lege zijde. En aan de hand daarvan zoekt een andere speler in het Grote Book of Tales op wat er met je gebeurt!

Mijn personage werd in de eerste stad verliefd op de mooiste man die ze ooit gezien had. Voor een korte tijd was ze supergelukkig, maar omdat ze de mooie man niet tevreden kon houden (mannen…) ging hij er van door. Mijn personage was er kapot van. Ze kreeg de statuskaart Grief-stricken: in de rouw of lijdend aan een gebroken hart. En dat was nog maar de start van haar verhaal! Je moet weten dat ze namelijk haar vader wil opvolgen als Koning van Dieven, dus ze is op zoek naar twee schatten die haar die titel geven. En dan had die liefde van de mooie man haar misschien op het rechte pad kunnen krijgen. Maar nee: nu is ze er kapot van dat ze is verlaten, en dus dubbel zo zeker dat ze rijkdommen wil vergaren. Desnoods door te stelen!

game_anmatrix

En zo ga je de hele avond door. R.’s personage werd aangevallen en kreupel achtergelaten. Als spel-element betekent dat dat je personage niet snel over het bord kan, en dus beperkt is in beweging. Maar in het verhaal geeft het een nieuwe wending aan iemands zoektocht naar zijn vermiste familielid. Het hele spel wordt jouw verhaal verteld door stukjes uit het grote boek. Het zijn korte stukjes, die los van elkaar staan, en willekeurig bepaald worden door jouw reacties. En je weet nooit of een reactie een goede of een slechte afloop heeft.

Dat maakt dit spel frustrerend voor mensen die spelen om te winnen. Maar het maakt het spel leuk voor mensen die de humor wel inzien van iemand die in de ene stad door een neushoorn vertrapt wordt, in de volgende ontvoert door een bende rovers en dan door een oud vrouwtje te helpen een grote schat vindt. Als je dat leuk aan elkaar kan praten, kun je hier een leuke avond mee hebben.

game_anlookup

Het moeilijkste gedeelte is dus dat grote boek. Eerst bepalen hoe je personage reageert, en dan nog afwachten wat er gaat gebeuren. Soms is het lastig te vinden, en blader je van de ene kant naar de andere kant. Het staat wel op numerieke volgorde, maar   soms kijk je niet goed en blader je naar 393, terwijl het 339 moet zijn. Er staan 1000-den stukjes in, dus de kans dat je twee keer dezelfde reactie en actie krijgt is klein. Je kunt dit spel eindeloos blijven spelen.

game_anreaction

Ik heb nog geen Nederlandse vertaling gevonden, en ik denk dat het voor een individuele speler niet te doen is. Er is zoveel tekst! Je moet dus wel goede kennis van het Engels hebben om dit spel een beetje leuk te spelen. Met name omdat het om het verhaal gaat wat je vertelt. En ik vind dat best jammer, want dit lijkt me een hartstikke leuk spel om met tieners te spelen, bijvoorbeeld. Of zelfs een eenvoudigere variant met kleinere kinderen. Want wie houdt er nou niet van magische verhalen, met bovennatuurlijk mooie mannen die je verlaten, en neushoorns die je vertrappelen?

8 reacties:

  1. Dit spel lijkt me een hele klus. Maar de vomgeving is prachtig!

  2. Ik ben jaloers op je dat je zo’n passie hebt en precies duidelijk weet wat je gelukkig maakt. 😉 Aladin wie kent hem niet. Ik wilde ook altijd zo’n lamp dat ik alles kan wensen. Het spel is frustrerend voor mensen die spelen om te winnen. Maar het maakt het spel leuk voor mensen die de humor wel inzien. Dan zie je maar weer wat je van zo’n spel nog meer kunt leren.

    • Eigenlijk heb ik gewoon geluk, want mijn gozer is ook een spellen-fan; nog meer dan ik ben! Dus we hebben altijd iemand om mee te spelen. Hoewel… er zijn ook spellen die je alleen kunt spelen en daar schrijf ik vast nog eens over.

  3. Ooh dat nummer, geweldig! Het spel ziet er trouwens betoverend en stoer uit. En wat gaaf dat er zoveel verhalen er bij en er omheen zitten. Jammer dat er (nog) geen vertaling is.

  4. Dit ziet er echt uit als een super leuk spel! Mooi vormgegeven en ik denk dat ieder potje ander is! Maar tegelijkertijd ben ik bang dat het wel veel werk is om alles op te zoeken in het boek, waardoor de vaart misschien een beetje uit het spel gaat..

    • De eerste twee keer is het even zoeken, ook omdat je de volgorde van wat je wanneer moet doen nog moet ontdekken. Maar geloof me, bij de derde en vierde keer kun je meer genieten van het verhaal wat je overkomt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *