Maaltijdplanning doe je zo

Maaltijdplanning helpt je om te kiezen wat je wilt eten. En eten is een van de eerste levensbehoeftes. Toch lijkt het soms wel iets waar je te veel tijd in moet steken: bedenken wat je wilt eten, boodschappen doen en dan nog koken ook! Het is erg verleidelijk om een snelle pizza of magnetronmaaltijd mee te nemen, of om eten thuis te laten bezorgen, of om gezellig uit eten te gaan. Maar je geeft dat wel heel veel controle uit handen over wat je binnenkrijgt. Om te koken met verse ingredienten in plaats van uit pakjes en zakjes vergt misschien in het begin wat meer werk. Met een maaltijdplanning en een set van recepten waar je je zeker bij voelt wordt het wel steeds makkelijker.

Maaltijdplanning – tijd besparen

Je kunt tijd besparen door van te voren te plannen wat je deze week gaat eten. Je plant en tegelijk maak je je boodschappenlijstje. Dan kun je dus ook makkelijk boodschappen doen voor de hele week, wat volgens mij tijd scheelt. Ik merk dat ik zelf zonder plan 20 minuten bezig ben met kastjes opentrekken om te kijken wat er in huis is. Dan bedenken wat ik wil eten en nog even snel naar de winkel rennen voor de essentiele ingredienten. Terwijl ik in 20 minuten ook een hele maaltijd op tafel kan zetten. En als ik het uiteindelijk opgeef en maar iets laat bezorgen, moet ik na die 20 minuten vaak 45 minuten wachten op mijn avondeten! Plannen is dus echt tijd besparen.

Het vervelende is dat de eerste paar keren maaltijdplannen onwennig zijn en best wat tijd in beslag nemen. Maar geloof me: het wordt steeds makkelijker. Je kunt bijvoorbeeld een weekplan opnieuw gebruiken als het je heel goed bevallen is. Daar is niks mis mee. Ik heb bijvoorbeeld ook een aantal recepten, die ik heb aangepast, waarvan ik precies weet hoe lang de bereiding duurt en wat ik kan vervangen door iets wat ik wel in huis heb. Heerlijk om restjes op te maken uit de koelkast of voorraadkast. Hoe meer ervaring je hebt, hoe makkelijker het wordt om een snelle planning te maken.

Hoe maak je een planning?

Simpel gezegd start ik met een overzicht van de komende week. Op onze koelkast hebben we een magnetisch herschrijfbaar velletje hangen. Hierop heb ik de dagen geschreven van de week. Wij doen op vrijdag boodschappen en dat is de start van onze weekplanning. Donderdag is dus de laatste dag van onze week. We hebben een aantal vaste punten in onze week: woensdag eten we bijvoorbeeld het liefst iets waar we geen afwas van hebben. Noem het maar ‘Pie Day’: hartige taartdag. Want die hoef ik alleen in de oven op te warmen. Dat betekent dat we voor die dag al een taart gebakken moeten hebben, of nog een stuk in de vriezer moeten hebben. Kijk: de planning vult al vanzelf. Laten we zeggen dat ik dan op zondag wel die taart wil bakken.

Als ik het echt even niet weet, dan pak ik mijn receptenkaartjes erbij. Dat zijn uitgeprinte kaartjes met de bereiding van een maaltijd die we allebei echt erg lekker vinden. Bunny Chow (curry in een bolletje) bijvoorbeeld. Of Sperziebonensalade. Geroosterde bloemkool. Wraps met kip en ananas. Kies ik voor dat laatste, dan kijk ik of er vers fruit in de aanbieding is dat de ananas kan vervangen: zoals mango! Dit zijn al weer drie maaltijden erbij, waarbij overgebleven wraps mee kunnen als lunch voor de volgende dag. Dus vijf van de zeven dagen al gevuld. En in de vriezer hebben we vast nog wel 2 maaltijden liggen. Broccolisoep en rijst met wokgroenten. Klaar. Of toch meer sperziebonensalade maken en daar ook twee avonden van eten?

Boodschappenlijstje

Ik weet nu precies wat ik nodig heb. Het maken van een lijstje voor de boodschappen is dan ook zo gebeurd. Bunny Chow kan ik maken met verschillende groenten. Voor de geroosterde bloemkool heb ik maar een halve bloemkool nodig, dus de andere helft kan in de curry. Met een beetje passen en meten blijf je nooit met half-gebruikte groenten zitten. Maar mocht het gebeuren dat we iets over hebben, dan blancheer ik het en vries ik het in. Het loont dus ook om bij te houden wat je nog in de vriezer hebt liggen. Wat je op voorraad hebt, hoef je natuurlijk niet op je boodschappenlijst te zetten.

Voordelen van maaltijdplanning

Dat je er tijd mee bespaart, heb ik al uitgelegd. Je bespaart er ook geld mee, omdat je heel gericht boodschappen doet en niets meer weggooit. Maar voor mij is het grootste voordeel dat we door maaltijdplanning beter hebben leren koken. Beter: als in lekkerder naar onze eigen smaak. Je moet er wel voor ‘oefenen’ en er zullen ook wel eens avonden zijn dat het helemaal niet lukt en niet lekker is. Maar we zijn beter geworden omdat we het bleven proberen en recepten bleven aanpassen.

Wij zijn maar met z’n tweetjes. Toch denk ik dat maaltijdplanning voor een groter gezin nóg handiger is. Geen gezeik meer over ‘wat eten we vanavond?’. Hang de maaltijdplanning op en iedereen in huis weet wat er die avond op tafel staat. Leuk lijkt me ook om kinderen één keer in de week een avond te geven om zelf te koken, als ze oud genoeg zijn, natuurlijk. Leer ze op die manier ook te plannen voor het avondeten, voor één avond in de week. Of met jongere kinderen: geef ze één avond in de week dat zij uitkiezen wat er op het menu staat. Niet op het laatste moment natuurlijk, maar vraag die input als je zelf de planning maakt. Door kids te controle te geven over één avond in de week, zijn ze vast bereid om de rest van de week niet al te veel te klagen over het eten.

Laatste tips voor maaltijdplanning

  • Bouw een repertoire van recepten op. Print ze uit of schrijf ze in een schrift.
  • Wijs vaste dagen aan voor bepaalde maaltijden. Woensdag – hartige taartdag, vrijdag – wraps dag, maandag – dag zonder vlees.
  • Kook dubbel als het kan. Gooi de helft in de vriezer voor  de volgende week: bespaart tijd.
  • Check op welke dagen je niet hoeft te koken, of niet voor iedereen. Kies je dan liever voor iets uit de vriezer of kook je juist op deze dagen dubbel?

Geef niet te snel op. Maaltijdplanning is iets wat je wel wat tijd moet geven om te leren. Maar als het eenmaal werkt, werkt het heel goed.

6 comments on “Maaltijdplanning doe je zo

  • Wij zijn maar met z’n tweeën en we bedenken allebei graag spontaan wat we gaan eten. Soms koken we extra zodat we er meerdere dagen van kunnen eten of een deel kunnen invriezen, maar daar stopt onze maaltijdplanning wel 😛 Het eten op de foto’s ziet er wel heerlijk uit!

    Reply
    • Daenelia says:

      Spontaan koken is natuurlijk ook fijn. Op het moment dat het spontaan koken omsloeg naar ‘dan bestellen we wel wat’, besloten we om toch iets meer te gaan plannen. Want 3x in de week iets laten bezorgen omdat je spontaan ergens trek in hebt, maar geen tijd/zin om op het laatste moment boodschappen te doen en te koken, is ook niet echt goed.
      Voordeel van de maaltijdplanning is voor ons voornamelijk dat we door de week 7 maaltijden kunnen koken. In welke volgorde we dat dan uiteindelijk doen hangt ook af van wat op moet, maar ook waar we trek in hebben.

      Reply
  • Wij doen op maandag altijd boodschappen voor de doordeweekse dagen :-). Dat vind ik wel fijn. In het weekend kijken we altijd waar we zin in hebben :-).

    Reply
    • Daenelia says:

      🙂 Daarom doen wij boodschappen op vrijdag! Dan staan we zo dicht voor het weekend, dat we nog lekker de keus hebben. En het komt heus wel voor dat we dan voor de vrijdagavond voor (traditioneel Engels, hoor) fish and chips kiezen. Doordeweeks hebben we eigenlijk te weinig tijd om echt te koken. Zeker straks, als ik pas heel laat thuis ben. Dus dan iets in de oven gooien of snel opwarmen in de pan: ideaal!
      Maar als je tijd en zin hebt is per dag koken natuurlijk ook fijn, met of zonder planning.

      Reply
  • Als ik klaar ben met studeren en met mijn vriend samenwoon, wil ik ook gaan maaltijdplannen. Nu ziet mijn week er nog te vaak anders uit om maaltijden te plannen, maar het lijkt mij wel fijn om dit in de toekomst te doen 🙂

    Reply
    • Daenelia says:

      Het kan je week een stuk makkelijker maken. Al doe jhe het maar voor 2 of 3 avonden, denk ik, dan heb je er al iets aan.

      Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>