Banished: een dorpsimulatie

Ik hou best van simulation games: Cities: Skylines, Tropico 5, The Sims en Rollercoaster Tycoon, bijvoorbeeld. Banished past ook goed in het rijtje sim-games. In Banished bouw je uit het niets een dorp op voor een groep mensen (met kinderen) die blijkbaar uit hun oude dorp zijn weggetrokken. Met z’n 12 volwassenen begin je om huizen te bouwen, voedsel te zoeken en het doel is om je dorp groot te laten groeien. Het lastige is dat je de balans moet vinden tussen hoeveel mensen je kunt voeden en hoeveel werk je kunt laten doen, met de arbeiders en bronnen die je tot je beschikking hebt. Als er geen bomen gekapt worden, zul je ook geen huizen kunnen bouwen, bijvoorbeeld. En zonder huizen worden er gek genoeg minder kinderen geboren.

Bouw je eigen dorp

Je begint dus met een klein groepje mensen die een beperkte voorraad voedsel hebben. Ze moeten dus aan het werk gezet worden om voedsel op de plank te krijgen. Dat kan een vissershuisje zijn of een hutje waar voedselverzamelaars zoeken naar paddestoelen, uien en besjes. Je kunt ook een jagershuis neerzetten: dat levert zowel eten als leer op. Elke optie om voedsel te jagen of verzamelen vergt wel mensen: een jagershuis heeft minstens één jager nodig, die dan niet meer iets anders kan doen.

Om het meeste uit je vissershuis te halen, heb je 4 mensen nodig. Zo merk je al dat je goed moet nadenken over of je de nadruk moet leggen op bouwen, of voedsel verzamelen. Of dat je toch echt een houthakker nodig hebt voor de aankomende koude winter!

De dorpsmensen in Banished

Elk mensje in je dorp is een individu. Ze krijgen willekeurige namen, gaan samenwonen in een huisje en produceren dan om e zoveel tijd een kindje dat opgroeit en binnen korte tijd (als ze 10 zijn) al aan het werk gezet kunnen worden! Sterker nog: als ze tien zijn, mogen ze al gaan samenwonen. Volgens mij zijn er echter geen tienerzwangerschappen in Banished. Nou ja, ik hou ook niet elk huisje in de gaten, geef ik toe. Je kunt ze helaas niet zelf een naam geven of bepalen wie met wie samenwoont. Zo’n type sim is het niet. Je bepaalt alleen welke gebouwen er komen, en waar ze gebouwd moeten worden. Je bepaalt hoeveel arbeiders er in de steengroeve of in de jagershuizen werken. Je stippelt de wegen uit en jouw mensjes, ook wel ‘bannies’ genaamd, leggen ze vervolgens aan.

De gebouwen in Banished

Om je dorp goed te laten functioneren, heb je de mogelijkheid om verschillende gebouwen neer te zetten. Huizen kunnen zowel van hout, goedkoop, gebouwd worden als van steen: duurder, maar beter bestand tegen vuur. Je kunt waterputten aanleggen, voor het geval er brand uitbreekt. Er is een mogelijkheid om een school te bouwen, waardoor de kinderen later gaan werken, maar wel beter werken. Onderwijs is gewoon belangrijk. Na het aanleggen van een handelspost, komen er bootjes langs met ander voedsel dan je zelf hebt. Soms nemen ze zelfs kippen, schapen of koeien mee. Die kun je dan weer in een weide zetten die je hebt aangelegd. Ook kun je voedsel verbouwen, zoals aardappels, kool en pompoen. Hoe gevarieerder het voedsel is, hoe gezonder je bevolking is.

Geen dorp wordt groot zonder sociale gebouwen zoals een kerkje en een marktplaats. En natuurlijk bouw je ook een dorpshuis, van waaruit je meer details kunt zien over je bevolking. Ook kunnen nomaden aankloppen bij het dorpshuis. Zij willen zich graag in jouw dorp vestigen. Dat kan, als je genoeg voedsel verbouwt. Maar nomaden kunnen ook ziektes meebrengen. Je moet dus afwegen of je zit te springen om arbeidskrachten of dat je nu even geen plek hebt voor uitbreiding.

Jaargetijden en rampen

Een spel is pas leuk als er soms ook iets mis kan gaan. In Banished heb je jaargetijden, waarin in de zomer en herfst geoogst wordt en mensen in de winter kunnen doodvriezen. Maar ook kunnen er tornado’s delen van je dorp vernietigen. Of er breekt brand uit of een besmettelijke ziekte! Als je niet genoeg voedsel hebt, gaan mensen dood aan honger. Dit lijkt heel frustrerend, maar nu ik het spel lang speel, vind ik juist die rampen leuk. Dat klinkt hard, maar je moet dan opnieuw prioriteiten stellen en je dorp soms opnieuw opbouwen.

Gelukkig gaan de jaren snel voorbij, en als het je niet snel genoeg gaat, kun je de tijd sneller laten verlopen. Wil je even stoppen om er over na te denken, dan is er een pauze knop, waarmee je de tijd stil zet. Je kunt dan wel huizen plaatsen en op die manier kalm je hele dorp inplannen.

Drie moeilijkheidsgraden

Gelukkig kun je als beginner met de makkelijkste moeilijkheidsgraad beginnen. Hierbij heb je al een paar huizen en een voorraad voedsel. Je kunt met een gerust hart de tijd nemen om je dorp groter te laten groeien. Op de derde moeilijkheidsgraad begin je met een karretje met eten en… dat is het. Ik begin zelf vaak met een vissershuis of een verzamelaarshutje. Deze zijn snel te bouwen en leveren meteen voedsel op.

De stijl van het spel is een beetje middeleeuws, maar er zijn mods en aanpassingen te downloaden die je meer variatie in je huizen en architectuur geeft. Helaas zullen je mensjes nooit iets echt nieuws uitvinden. Paard en wagen kom je niet tegen en ook fabrieken of auto’s zullen niet verschijnen. Ook niet als je jaren en jaren in speeltijd doorspeelt. Dat lijkt heel saai, maar is eigenlijk wel prettig. Je kunt je helemaal concentreren op de groei van je dorp. Ook al wordt het nooit een grote wereldstad, doordat je steeds de balans moet vinden, blijft het spel interessant.

 

2 comments on “Banished: een dorpsimulatie

  • Ik houd ook van simulatiegames, maar deze ken ik nog niet! Bedankt voor de tip 🙂 als ik ooit eens tijd vrijmaak om te gamen, ga ik Banished uitproberen.

    Reply
    • Daenelia says:

      Sim-games zijn inderdaad leuk. En je zit er niet uren aan vast. Alhoewel, dat kan soms ook leiden tot te lang doorspelen…

      Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>