Overcrowded, een pc simulatie spel
Spellen

Overcrowded, pc game over OV

Overcrowded is een computerspel waarin je een metrostation moet beheren. Is dat leuk? En is het moeilijk?

Mijn PC is weer volledig hersteld van een gecrashde harddrive! En dat betekent dat ik ook weer ruimte en tijd heb voor games. Overcrowded was een spel dat ik al een poos geleden had geinstalleerd en tijdelijk even niet kon spelen. Ik ben gek op simulation en management games en ik ben ook gek op de opties van openbaar vervoer in het spel Cities: Skylines. Dus een spel dat zich beperkt tot een metro-netwerk leek me erg leuk!

Overcrowded: hoe druk het kan zijn in het openbaar vervoer

Een leeg terrein waar je je station en metrolijn op mag bouwen

Ik woon al jaren in de buurt van Amsterdam (of in Amsterdam) en heb dus erg veel met het OV gereisd. Zeker in de spits kan het berendruk zijn (pre-corona). Bij het ontwerp van stations moet daar rekening mee gehouden worden en dat is precies waar Overcrowded om draait. Hoe groot moet het station zijn? Waar komen de platformen om in te stappen? Maken we winst door de kaartverkoop of vanwege de koffie met croissant? En waar komen de poortjes?

Een game die draait om dit soort vragen en problemen hoeft er niet hyper-realistisch uit te zien. Overcrowded is dat ook niet, maar heeft een fijne retro-pixelstijl gekozen om de game in te presenteren. Leuke pixelpoppetjes lopen rond in je metrostation en alles is lekker 2D. Je kunt gelukkig de map wel 4 keer draaien om alles goed te bekijken.

Pixelpoppetjes!

Sim/Management Game met veel opties

Een simulation game probeert een situatie te simuleren, waarbij je als speler oplossingen moet zoeken in de opties die het spel heeft. In Overcrowded begin je met noodzakelijke dingen zoals een toegangspoort, een metroplatform en kaartjesautomaten. Naarmate je verder komt in het spel, kun je zaken als decoratieve planten, winkeltjes en liften vrijspelen. Alles gaat natuurlijk wel van je beperkte budget af. Je moet dan dus de afweging maken of het belangrijker is dat mensen een zak chips kunnen kopen of dat er voldoende prullenbakken zijn.

Nieuwe opties houden het spannend

Naast de opties om nieuwe en langere treinen te gebruiken, of nieuwe decoratieobjecten, kun je ook medewerkers inhuren. Deze mensen zorgen ervoor dat er reparaties worden uitgevoerd, dat er schoongemaakt wordt of dat er aan EHBO wordt aangeboden. En ook daar zit weer een simulatie-element in, maar dan meer de kant van management. Wie geef je welke taak? Dat hangt af van waar ze goed in zijn. Een schoon en veilig station is net zo belangrijk als de faciliteiten die je nodig hebt.

Verschillende kamers voor onderhoud, techniek en personeel.

Metro’s rijden af en aan

Elke metro kun je handmatig oproepen als ze bij jouw station zijn of dit automatiseren met de juiste uitbreiding. Metro’s brengen ook weer passagiers het station binnen, die misschien ook een krantje of een bos bloemen kopen onderweg naar de uitgang. Het is dus belangrijk dat die metro’s door blijven rijden. Als een metrostel stuk gaat, blijven ineens je passagiers op je platform staan en kunnen (of willen) nergens heen. En wordt het te druk, dan raken mensen in paniek. Heb je meerdere metroplatformen, dan moet je alles goed in de gaten houden en op tijd zorgen dat de treinen gerepareerd worden.

Er zit veel variatie in de reizigers. Ik weet nog niet of er een samenhang is tussen hun uiterlijk en wat hun rol is in het spel. Zo zijn er de grijze kantoormensjes of de jongeren met punk-outfits. Maar is de eerste groep meer geneigd om een krantje te kopen en de tweede groep juist op zoek naar een blikjes-automaat? Ik zal er eens op letten. Voorlopig vind ik het er gewoon gezellig uitzien, zo’n vol station. Zonder mondkapjes, dat wel.

Puzzelen met ruimte in Overcrowded

Dat is een mooie overgang naar een ander klein aspect van het spel: soms heerst er griep! En dan steken mensen elkaar aan. En er zijn meer problemen die je tegenkomt in drukke stations. Zorgen dat je voldoende ruimte hebt zodat mensen niet te veel op elkaar staan is belangrijk, maar je hebt maar beperkte ruimte. En door het ontwerp van het spel is het soms ook lastig om alle ruimte goed te gebruiken. Hoewel je verschillende verdiepingen onder de grond kan (en moet) maken, kun je geen verdiepingen op elkaar zetten. Je bent dus altijd gebonden aan echt beperkte ruimte. Daardoor moet je goed puzzelen waar je een station aanlegt onder de grond. Ik ben al eeb paar keer vastgelopen omdat ik ruimte voor het station tekort kwam. Of omdat ik de kaartjesmachines niet kon plaatsen. Naast het simulatiespel is het dus ook een spel waarin je moet puzzelen.

Rattenplaag, te druk, te weinig ruimte: ik heb medelijden met mijn reizigers

Er zijn verschillende stations met uitdagingen. Het spel kan gespeeld worden op een bepaald station of je legt een netwerk aan met meerdere stations. Er is ook een moeilijkere optie om een procedurally generated uitdaging aan te gaan. Dan weet je echt niet wat je kunt verwachten. Voor mij is de sandbox optie al uitdaging genoeg.

De makers: een twee-persoonsteam

Het spel wordt door twee personen gemaakt. Het is dus een heel klein team. Een man een een vrouw die dit er bij deden, om te kijken of ze zelf een spel konden maken. Ze werken onder de naam SquarePlay Games en werken sinds 2015 aan dit spel.

Voor mij is dit een leuke aanvulling op mijn sim/management/strategy-games. En ondanks de simpele opgave is het voor mij een grote uitdaging door de beperkingen die het spel opgooit. Meestal heb ik snel door hoe ik het meest efficient het spel kan starten en er succesvol in kan zijn (zie Banished), maar Overcrowded blijft een uitdaging.

2 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *