Thuis bewegen en sporten

Thuis bewegen, stickfihures

*zucht* … Sorry. Ik kon niks anders bedenken. Maar dit wordt dus een blogpost over thuis bewegen en sporten nu de sportscholen nog niet open zijn. En ik ben geen fanatieke sporter of iemand die heel graag wil afvallen. Of uberhaupt van bewegen houdt. Maar ik begrijp wel het nut van actief blijven bewegen, omdat ik de positieve gevolgen ervan ondervind. Dus daar gaan we dan.

Het is gezond

Vaak is de uitspraak ‘het is gezond’ genoeg voor mij om te zeggen ‘dan doe ik het dus niet’. Misschien zit daar een tikkeltje eigenwijsheid in, of self-destruction, of misschien ben ik gewoon lui. Maar dat bewegen gezond is weet ik natuurlijk al mijn hele leven. Alleen is bewegen zo’n ruim begrip. De een verstaat er onder dat je minimaal 10.000 stappen moet zetten of dat drie keer werken in de tuin genoeg is. Ook staat intensief bewegen voor interpretatie open: het is gewoon niet altijd fijn om je in te spannen op een manier die ongemakkelijk voelt. En buiten adem raken en je hartslag omhoog krijgen voelt minder prettig dan in een stoel zitten en alweer een aflevering van Bridgerton kijken. (… hoewel …)

Bewegen is wel degelijk gezond. Niet alleen voor je lichaam, maar ook voor je geestelijke gezondheid. Geloof het of niet, maar er komen echt stoffen vrij wanneer je sport, waar je hersenen profijt van hebben. Door die stoffen kan je beter ontspannen, betere beslissingen nemen en beter slapen. Daarnaast is het een positieve invloed op je bloedsomloop, je longinhoud en je spijsvertering. Sporten en bewegen doe je dus niet voor het uiterlijk, maar echt meer voor je innerlijk.

Verwachtingen

Eén van de lastigste dingen is omgaan met de verwachtingen wat sporten voor je gaat doen. Want als we ons dan inspannen, willen we er ook wel iets voor terugkrijgen. Met de verwachting dat je een bepaald aantal kilo’s kwijtraakt of dat je binnen 3 maanden klaar bent voor een heftige triatlon kom je niet ver. Dan krijg je juist veel teleurstellingen te verwerken. En teleurstelling leidt vaak tot het stoppen met bewegen en sporten. Dat leidt dan weer tot bijvoorbeeld verwijten aan jezelf, met de kans dat je je teleurstelling gaat weg-eten met verkeerde dingen of dat je langzaam in een lichte depressie belandt. En weet je wat goed helpt om je uit zo’n spiraal te halen? Bewegen en sporten.

Hoe je realistische verwachtingen aankweekt, weet ik ook niet. Het helpt mij in ieder geval om gedeeltelijk te sporten omdat ik het kan. Als je eenmaal begint dan merk je al snel dat het elke keer een stukje makkelijker gaat. Heb je een echt goede trainer, dan zal die het wel elke keer een stuk moeilijker maken, waardoor je soms het idee hebt dat je misschien geen stap verder bent gekomen. Tot je ineens 6 verdiepeningen de trap op kan lopen zonder buiten adem te raken. En trappen lopen kan onderdeel zijn van thuis bewegen!

Leefstijlverbetering is een ding

In plaats van verwachtingen kun je je focussen op het aanpassen van je levenstijl. Dat kan in kleine stappen en het betekent dat je ook gewoon de dingen kunt blijven doen die je leuk vindt. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om op zaterdag na het sporten een pizza te eten. Of: een gedeelte van een pizza, want een hele pizza is te veel. Ik ben wel kieskeurig, want diepvriespizza’s eet ik al niet meer sinds mijn studententijd. Dus het is elke week een ‘gezonde’ pizza, met minder vette kaas en meer groenten dan een Italiaan op de pizza zou doen. Het is een verandering, want geen vette pizza die veel te groot is. Maar toch hoef ik het niet te missen.

Een ander onderdeel is consistent zijn. Elke week naar de sportschool gaan is misschien nog makkelijk, zeker als je een maatje hebt. Maar nu kunnen mijn gozer en ik niet buitenshuis sporten. Dus hebben we een mini-uitzet voor een work-out thuis. Lekkere zachte matjes, een paar gewichten en een paar standaard-oefeningen die we zonder nadenken kunnen uitvoeren. Maar dan blijft het belangrijk dat we dat ook elke week doen en serieus! Een weekje overslaan of in plaats van een uur maar een kwartiertje zweten helpt dan niet genoeg. We zorgen er dus voor dat we elke week onze work-out doen. Ook als we niet naar de sportschool kunnen gaan.

Thuis bewegen is belangrijk

We gaan naar de sportschool omdat we daar goed begeleidt worden. Maar ook als we daar ons in het zweet werken, is het nog goed om ook thuis één of twee keer 20 minuten korte routines te doen. Je blijft je lichaam en je spieren daarmee uitdagen en onderhouden. En zelf thuis trainen kan ook lekker ontspannen zijn. Ik smokkel dan heus wel eens. Maar thuis bewegen is wel een hele goede manier om een beetje gezond te blijven.

De uitdrukking in het Engels ‘use it or lose it’ (gebruik het of verlies het) gaat ook hier op. Als je je spieren niet gebruikt, dan verlies je spiermassa. Met minder spiermassa bouw je meer vetmassa op, omdat je lichaam minder energie nodig heeft voor het normale onderhoud. Maar het werkt ook andersom: hoe meer je je spieren gebruikt, hoe sterker ze worden. En hoe makkelijker allerlei dagelijkse dingen worden. Trappen lopen, boodschappen tassen dragen en de hond uitlaten. En dat zijn dan ook weer dingen die helpen om je spieren te trainen! Dan zit je in een opwaarste spiraal en dat is altijd beter dan een neergaande. Dus sta nu op en doe 15 squats! Voorzichtig.

4 reacties

    1. Dat kan inderdaad heerlijk zijn! Als het iets is waar je ook echt van kan genieten is dat alleen maar mooi meegenomen! Maar hoe dan ook: het zijn de effecten achteraf waar je ook blij van wordt, denk ik. Je zit dan gewoon lekkerder in je vel.

  1. Ik heb thuis altijd een stuk minder motivatie dan in de sportschool, maar achteraf is het altijd lekker inderdaad. Maar ik baal vooral dat ik momenteel gewoon geen lange wandelingen kan maken, want dat is zeker met dit zonnige weer toch wel mijn lievelingsmanier van bewegen.

    1. Ja, en dat gevoel van achteraf moet je in gedachten houden. Dat is het lastige, een soort van achteraf-motivatie. Ik hoop ook dat je snel weer lange wandelingen kan maken! Dat het straks een mooie lente en zomer wordt, waarin je weer fijner kan bewegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *