Een dagje naar een amusementspark is altijd een echt spannend uitje. Paps en mams met jonge kleinkinderen vergapen zich aan de bewegende sprookjesfiguren. Pubers rennen direct naar de achtbanen en andere snelle attracties. En dan zijn er ook nog de eetstalletjes en souvenirwinkels op thema. En dat alles kun je ook in het simulatiespel Parkitect naspelen.
Bouwen en managen
Ik hou wel van simulatie-spellen. Dat begon met onder andere Simcity. Parkitect is net als Rollercoaster Tycoon een simulatie- of bouwspel rond het bouwen van een amusementspark. De nadruk ligt wel heel erg op het logistieke gedeelte. Het is niet alleen een mooi park bouwen, met achtbanen en attracties, maar je moet ook zorgen voor de aanvoer van voorraad bij de diverse winkels en inspelen op de wensen van je gasten.
Als je allemaal rustige attracties hebt, dan zijn er altijd gasten die zich vervelen. Ga je dan je park uitbreiden met een snelle achtbaan of ga je juist adverteren voor mensen die van die rustige attracties houden? En hoe haal je de maximum winst uit je park? Hoe meer winst, hoe meer je kunt bouwen. En dan maak je weer meer winst, waarmee je nieuwe attracties en winkels kunt vrijspelen.
Cartoon gasten
Dit soort simulatiespellen zijn niet vak erg realistisch getekend. Parkoitect is ontzetten cartoon-achtig. De poppetjes die de gasten voorstellen zijn simpel, maar hebben wel gezichtsuitdrukkingen. Dat maakt het wel interessant om af en toe even gewoon wat gastjes te volgen, om te kijken wat ze nu weer gaan doen. Ook de omgeving is heel cartoon: de bomen zijn simpele weergaves, die weliswaar bewegen in de wind, maar je geen echte immersie geven dat je in een echt park rondloopt
Het bouwen van de achtbanen is het lastigste. Je kunt wel altijd kiezen om voorgebouwde achtbanen neer te zetten. Een heel groot voordeel is dat er elke maand ontwerp-uitdagingen voor de spelers worden bedacht. Daar maken andere spelers dan prachtige bouwwerken en achtbanen voor. Die zijn altijd te downloaden om in je eigen spel te gebruiken. Of je neemt de uitdaging zelf aan een bouwt iets geweldigs!
Parkitect: (te) veel opties om te bouwen
Er zijn een paar attracties die gewoon kunnen worden neergezet, zoals de draaimolen. Maar het overgrote meerendeel moet je zelf bouwen. Van het aanleggen van de wandelpaden tot het ontwerp van een veilige achtbaan, maar ook het verbergen van lelijke gebouwen. Dat kan door meer bomen te planten rond de gebouwen voor het personeel, maar je kunt je ook verstoppen in zelfgbouwde thematische gebouwen. BIjvoorbeeld in een peperkoekhuis.
Af en toe pak ik Parkitect erbij, omdat het een heel andere belevenis is dat bijvoorbeeld Rollercoaster Tycoon. En ik vind bijvoorbeeld de optie om bewegende props toe te voegen erg leuk. Maar er is wel heel veel keus in het bouwen en daat gaat dan dus ook veel tijd in zitten. Soms wil ik gewoon even snel iets spelen en daar is Parkitect minder geschikt voor. Maar als ik meer tijd heb, dan is dit een van mijn favoriete spellen.
Meer informatie vindt je op: Parkitect.
2 reacties op “Parkitect: bouw je eigen theme park”
Oh wauw dit doet me zo denken aan rollercoaster tycoon, wat ik eerder altijd speelde. Zo grappig!
😀 Ja! Maar dit is iets dieper, en daardoor soms ook wat frustrerender. Ik ben nog bezig met de scenarios en die lopen soms erg de soep in! 🙂 Wacht maar tot ik een review schrijf van Parkasaurus – een spel over het bouwen van een dinosauruspark! Zo schattig!