Zo makkelijk als we in de auto stappen om ergens heen te gaan! Wat zou je toch zonder het benzinemachientje moeten? Nou, geen auto rijden, maar bijvoorbeeld fietsen of lopen. Kan dat dan? Ja, dat kan en vaker dan je denkt. Het autoverkeer is niet het meest vervuilende, maar het lijkt er toch wel op dat we met z’n allen minder kilometers moeten gaan maken met dit vervoermiddel. Hoe kun je zonder auto overleven in Nederland? Ik doe het al jaren.
Lopen op 30 minuten afstand
Mijn grootvader bracht mij lopend naar de basisschool toen ik klein was. We woonden op, denk ik, 10-15 minuten loopafstand van school. Maar ik was klein en dan is je besef van tijd anders, plus ik had natuurlijk kortere beentjes. Niet dat mijn opa daar veel rekening mee hield: ik heb heel snel flink leren doorstappen. Langzaam lopen is niet mijn ding. Hoe dan ook, je kunt dus stellen dat mijn opa mij aan de ‘morning walk’ heeft geholpen, waarbij je de ochtend begint met een fijne wandeling. En in die tijd was ik ook zeker niet de enige. Mijn schoolgenootjes uit de buurt kwamen ook lopend of met de fiets aan. Ik geloof dat er misschien twee of drie kinderen met de auto gebracht werden. Er waren nooit opstoppingen van ouders met auto’s bij de school.
Natuurlijk is dat een hele poos geleden. Maar zijn de omstandigheden dan zo veranderd? Zijn er minder scholen in de buurt, of wonen er meer mensen buiten de buurten waar de scholen staan? Of is het standaard dat de ochtendwandeling bestaat uit de 5 tot 15 stappen buiten naar de auto? Ongeacht hoe ver het lopen is, stappen volgens mij te veel mensen in de auto als het niet nodig is. Dat moet haast wel, want we horen van alle kanten dat ‘we’ niet genoeg bewegen en dat moet toch ergens beginnen. Zelf loop ik eigenlijk alles wat binnen 30 minuten te bereiken is. En dat gaat prima.
Reizen met het OV
Dertig minuten lopen is helemaal niet zo erg. Maar ik ben wel zo lui dat als iets op 31 minuten lopen ligt, ik liever op een andere manier reis. Ten eerste is daar dan de bakfiets, wat als voordeel heeft dat ik ook wat extra bagage of boodschappen makkelijk kan meenemen. Of zelfs een passagier. En ik geef toe: ik ben zelf ook graag passagier in de bakfiets, als mijn gozer fietst. Het openbaar vervoer is een andere optie. Natuurlijk ga ik niet van Amsterdam naar Maastricht fietsen (hoewel we wel eens hebben overwogen naar Utrecht te fietsen). Er zit een groot nadeel aan het openbaar vervoer, in dat je echt meer tijd kwijt bent. En dat je veel moet overstappen en wachten. Als ik een rechtstreekse verbinding heb, is het juist fijn, want dan kan ik lezen of werken.
En heel eerlijk: ik ben al heel lang bezig met het plannen van een treinvakantie door Europa. Dat wordt wel steeds makkelijker, omdat er veel nachttreinen zijn. Het lijkt me heerlijk om ‘s avonds op de trein te stappen en dan in de ochtend de bergen in Zwitserland te zien als ik wakker wordt. Als het even kan, zal ik veel minder met het vliegtuig reizen als de treinverbindingen nog beter worden. Hoewel ik als kind niet met de trein naar vakantiebestemmingen ging, ben ik niet gewend aan het nemen van de auto. Ik heb daar gemengde herinneringen aan: bloedheet in de auto naar het zuiden en ontzettend moe aankomen, ook als passagier terwijl mijn ouders reden. Liever uitgerust aankomen op een fijn station.
Voor het klimaat
De vraag of ik het voor het klimaat doe, komt wel eens voorbij. Ja, en nee. Ik rijd geen auto omdat ik als student in een grote stad woonde waar een auto gewoon een onbetaalbare luxe was. Ik kende ook geen medestudenten die een auto hadden. Wel een rijbewijs, maar verder geen mogelijkheid om een auto te kopen of om te kunnen parkeren. Maar ook toen ik een wat ruimer budget kreeg, was ik zo gewend om alles te lopen of de tram te pakken, dat ik nooit gedacht heb aan een auto. Okay: soms wel, als ik weer eens een tram gemist had en daardoor flink te laat op mijn werk verscheen. Dan was een auto handig geweest omdat het je meer opties geeft. Maar het is belachelijk dat je een auto nodig zou moeten hebben om op tijd op je werk te komen.
Maar natuurlijk helpt het een beetje dat wij geen auto rijden, voor het klimaat. Onze impact is wel maar een druppeltje. Voor de auto die wij niet hebben, heeft een gezin er twee of soms drie. Het autorijden wordt wel steeds duurder, dus wie weet heeft dat en grotere impact dan dat wij geen auto rijden. Wat het mij persoonlijk heeft opgeleverd om geen auto te rijden is dat ik de trap kan nemen, 6 verdiepingen hoog, en (bijna) zonder buiten adem te zijn boven kan komen. Dat ik op mijn leeftijd lekker drie uur kan wandelen zonder pijntjes. (Tenzij ik iets te kleine schoenen aan heb…) Dat ik me nooit zorgen maak over parkeerplekken vinden, maar dat ik die tijd over heb om lekker op een terras te zitten. Ik denk dat ik uiteindelijk zelf het meeste plezier heb van geen auto hebben.
Maar dat ‘we’ met z’n allen echt meer moeten doen voor het klimaat komt ook aan ons allemaal ten goede. En je kunt rustig zonder auto, ik weet het zeker.