De afgelopen tijd hebben we weer vaker samen een computerspelletje gespeeld. Meer dan alleen Animal Crossing: New Horizon, in ieder geval. Zelf heb ik vaker een halfuurtje gamen ingeroosterd om te ontspannen. Ik kies dan voor spelletjes die uitdagend zijn en om probleemoplossing vragen. Waarom mij dat ontspant weet ik niet. Het voelt bijna als ‘werk’, als ik het zo omschrijf.
LotrO bijna dagelijks
Toen Lord of the Rings Online uitkwam, woonden ik en mijn gozer net een jaar samen. Het was onze eerste game die we naast elkaar speelde, in plaats van in twee verschillende landen. We hebben er echt hele goeie herinneringen aan. Maar dat was 15 jaar geleden en in de loop van de tijd gingen we andere spellen spelen en werd ons leven ook steeds drukker. LotrO speelden we steeds minder tot we het eigenlijk niet meer speelden. De 15-jarige anniversary lokte ons weer terug. De afgelopen weken hebben we het bijna dagelijks gespeeld en het was weer erg leuk. We levelen zelfs weer, omdat we een nieuwe zone in zijn gegaan.
Samen een MMO spelen is voor ons een goeie manier om de dag af te sluiten. We spelen 30-45 minuten, rennen heen en weer om wat quest items af te geven en dan is het genoeg. Ik kijk altijd met een half oog naar World Chat en de laatste avonden was dat minder prettig. Er worden echt domme dingen beweerd, maar die worden of genegeerd of er wordt met feiten op gereageerd. Ik hou me er buiten, want ik weet dat ik dan uiteindelijk erg boos ga worden op trolletjes. Wel leuk was de reactie, unaniem, op iemand die in World Chat zei dat ze niet wisten hoe ze het spel moesten spelen en dat ze 9 jaar oud waren. ‘Wat moet ik doen?’ De reacties waren ‘Verlaat de world chat’, ‘Ga naar bed, morgen weer naar school’, ‘Dit spel is voor 13+’. Heerlijk.
Overcrowd: a commute ’em up
Overcrowd is een game die ik al een hele poos heb. Maar ik liep op een moment vast en had geen zin om verder uit te zoeken hoe ik dit spel, over metrostations, het beste kon benaderen. En toch startte ik dit spel de afgelopen week weer eens op. Het is echt een puzzel-spel. Hoe pas je de elementen in, tussen de beschikbare ruimte en de drie-dimensionale metrolijnen? En ik kreeg er ineens meer inzicht in! Ik ben nu weer een stuk verder in het spel en ik merk dat ik er ook ‘s nachts mee bezig ben. Dan heb ik ineens een idee hoe ik het volgende probleem moet aanpakken!
De stijl van kleine pixelpoppetjes blijf ik leuk vinden. Gelukkig sluit die stijl ook goed aan op het blokkige bouwen van de metrostations. Het helpt bij het uitrekenen van hoeveel ruimte je nodig hebt om net die extra metrowagen op je station te kunnen laten stoppen.
Ook nog pretparken bouwen
En daarnaast speelde ik ook nog af en toe Planet Coaster. In tegenstelling to Rollercoaster Tycoon of Parkitect, vind ik in Planet Coaster het bouwen van de achtbanen erg lastig. Maar ik haal wel steeds meer plezier uit het bouwen van de gebouwen. En of dat nou is ter versiering van het park of omdat er een leuke fastfood outlet in een bepaalde stijl moet zijn, dat maakt me niet uit.
Het ziet er allemaal heel zonnig en zomers uit en ik krijg er ook echt wel zin in om weer eens naar een echt pretpark te gaan. Misschien doe ik daar dan ook wel inspiratie op! Zou ik de Efteling kunnen nabouwen, en hoe lang zou ik daar dan over doen? … Te lang.